Urheilijan polku
Urheilijan polku
4-7v
Ikäryhmä painopiste
Varhaislapsuusvaihe: Leikkien ja pelien kautta motoristen perustaitojen harjoittelu. Kasvatuksellisuus osana ohjaamista. Onnistumiset, positiivisuus ja ryhmässä toimiminen.
Taito
Liikunnan perustaitojen hallinta, Yleistaitavuutta tukeva liikunta: muut lajit, leikit, pelit. Ketteryys ja lajitaitoihin tutustuminen.
Fyysiset ominaisuudet
Liikkuvuusharjoittelu sekä monipuolisen liikkumisen ja leikkien myötä laajat liikeradat ja liikkuvuusasennot tutuksi molemminpuolisesti.
Nopeus
Nopeus- ja koordinaatioharjoitteita joka viikko. Perusnopeuden ja ketteryyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä.
Voima
Kehonhallinta ja tasapaino
Kestävyys
Leikin kautta, omaehtoinen runsas liikkuminen ja ulkoilu. Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet sekä onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen, keskittymistaitojen harjoitteleminen • Ryhmässä toimiminen • Sosiaalisesti turvallinen harjoitteluympäristö
Harjoitusmäärät
Varhaislapsuusvaihe Liikuntamäärä: vko 45-60min kerrallaan, 1-2krt / vko laji. Lisäksi: Muu ohjattu liikunta, pelit, leikit ja ulkoilut
Urheilijaksi kasvu
Liikunnallinen elämäntapa, perustarpeista huolehtiminen vanhempien vastuulla. Harjoitustilanteessa viihtyminen, Liikunnan ilon löytäminen
8-11v
Ikäryhmän painopiste
Runsaasti monipuolista liikkumista ja lajin perustaitojen hallintaa. Nopeus- ja ketteryysominaisuuksien painotus. Onnistumiset, positiivisuus ja lajirakkauden synnyttäminen.
Taito
Liikunnan perustaitojen vahvistaminen ja yhdistely sekä lajin perusliikkeiden hallinta. Kaikki taidon osa-alueet mukana harjoitussuunnitelmissa.
Fyysiset ominaisuudet
Liikkuvuusharjoittelu ja nopeus (ikäkauden painopiste) Nopeus- ja koordinaatio- harjoitteita jokaisessa harjoituksessa asianmukaisilla palautumisajoilla. Nopeus, reaktionopeus, voima, kehonhallinta, perusvoima.
Kestävyys
Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen osana harjoituksia ja omalla ajalla
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
Onnistumisten kokeminen sekä positiivisuus kaikessa tekemisessä ja Itseluottamuksen tukeminen. Itsearviointitaitojen harjoitteleminen sekä ryhmässä ja kilpailukokoonpanossa toimiminen. Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja rutiinien löytäminen sekä keskittyminen kilpailutilanteessa.
Harjoitusmäärät
Lapsuusvaihe Liikuntamäärä: 1,5-2h kerrallaan • 3-4krt / vko laji Lisäksi: Muu ohjattu liikunta, koululiikunta, pelit, leikit ja ulkoilut.
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta
Urheilullinen elämäntapa
Ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen. Ystävien löytäminen ryhmästä ja niiden merkitys tärkeää sekä halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa. Osaa vanhempien tuella huolehtia arkirutiineista ja harjoitusaikatauluista.
12-16v
Monipuolisuuden vaihe
Tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen, sisäisen motivaation tukeminen. Laajan lajitaitovalikoiman saavuttaminen. Kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana.
Taito
Lajitekniikat haltuun, suuri määrä toistoja. Kaikki taidon osa-alueet mukana harjoitussuunnitelmissa.
Fyysiset ominaisuudet
Liikkuvuusharjoittelun ylläpito tai lisääminen yksilöllisesti. Hyvä lihastasapaino. Liikkuvuusominaisuudet huomioituna. Nopeus yleinen nopeustaitavuus. Voima Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima • Keskivartalonhallinnan ylläpito, ponnistusvoima ja räjähtävyys. Monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten.
Kestävyys
Huoltava kestävyysharjoittelu palautumisen edistämistä varten. Lajinomainen maksimikestävyys.
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
Onnistumisten kokeminen sekä itseluottamuksen ja minäkuvan muodostumisen tukeminen. Itsearviointitaitojen kehittäminen, epäonnistumisten sietäminen, yhteishengen edistäminen. Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien tarkentuminen. Kilpailusuoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitseminen ja kilpailutilanteeseen liittyvien tuntemuksien hallitseminen.
Liikuntamäärä: 1,5-2h kerrallaan 3-5krt / vko laji Lisäksi: koululiikunta, muu ohjattu tai vapaa liikunta, pelit ja ulkoilu sekä ohjelmoitu itsenäinen fysiikkaharjoittelu
Leiritys
Seuran omat leirit 2-4krt/vuosi
Maajoukkuerinki 2-4krt/vuosi
Urheilullinen elämäntapa ja Huippu-urheilijaksi kasvaminen
Oman vastuun lisääntyminen urheilijan arjen vaatimusten täyttämisestä yhdessä vanhempien kanssa. Harjoittelusta nauttiminen sekä vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa. Itsenäisen harjoittelun perusteiden osaaminen sekä roolien ymmärtäminen ja yhteisen ryhmähengen edistäminen. Sitoutuminen harjoitteluun, halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoitteluun.
Yli 17v
Lajisuuntautumisvaihe
Aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen (kaksoisuran tukeminen) ja arvokilpailutasolla kilpaileminen. Kuormituksen ja palautumisen oikea suhde.
Taito
Lajitekniikat haltuun sekä tekniikoiden kehittäminen ja ylläpito, monipuolinen taitotaso.
Fyysiset ominaisuudet
Liikkuvuusharjoittelun ylläpito tai lisääminen yksilöllisesti. Lisääntyneen kuormituksen huomiointi voimaliikkuvuussuhteessa. Nopeus Lajinomainen nopeustaitavuus.
Voima
Lajinomaisen kestovoiman kehittäminen ja ylläpito. Lajinomaisen nopeusvoiman kehittäminen. Maksimivoiman kehittäminen. Keskivartalonhallinnan ylläpito, monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten.
Kestävyys
Huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ehkäisyyn, lajinomainen maksimikestävyys.
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
Kilpailutilanteeseen liittyvien tuntemuksien hallitseminen, Itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa sekö epäonnistumisten sietäminen. Yhteishengen edistäminen ja halu itsensä kehittämiseen sekä itsearviointitaitojen hallinta.
Liikuntamäärä: 1,5-2,5h kerrallaan, 4-7krt / vko laji
Lisäksi: ohjelmoitu itsenäinen fysiikkaharjoittelu ja monipuolinen itsenäinen liikkuminen.
Leiritys Seuran omat leirit2-4 krt/vuosi, maajoukkuerinki 2-4 krt/vuosi.
Huippu-urheilijan arki
Ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä. Valmentautuu tavoitteellisesti ja tunnollisesti, sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä. Vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa. Huippu-urheilijan elämäntapa,esikuvana oleminen ja sen hallitseminen.